Kommagene Bienali sanatseverlerle buluştu 

Türkiye'nin önde gelen çağdaş sanat etkinliklerinden biri olan Kommagene Bienali, 'iyileşmek' temasıyla Adıyaman'da ikinci kez sanatseverlerle buluştu.

Türkiye'nin önde gelen çağdaş sanat etkinliklerinden biri olan Kommagene Bienali, "iyileşmek" temasıyla Adıyaman'da ikinci kez sanatseverlerle buluştu.

İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü'nden Doç. Dr. Şölen Kipöz, moda tasarımcısı Hatice Gökçe ile birlikte hazırladıkları "Yükü Omuzlamak" adlı tekstil yerleştirmesiyle bienalde yer aldı. Kipöz, eserlerinde atık kumaşlardan geri dönüştürülmüş elyaflar kullandıklarını ve bölgeye özgü motifleri işlediklerini belirterek, “Bölgede, tarih boyunca kadının inşa edici, şifa verici ve hayatı devam ettirici bir rolü olduğu biliniyor. Biz de çalışmamızda bunu yansıtmak istedik” dedi.

BİENALİN KOORDİNASYONU VE KATILIMCILARI

LAM Derneği'nin koordinasyonunda, SANKO Holding'in ana sponsorluğunda ve Macar sanatçı Prof. Dr. Eros Istvan'ın küratörlüğünde gerçekleştirilen bienale, 20 farklı ülkeden 53 sanatçı katıldı. Bienal, 8 Kasım'a kadar ziyaret edilebilecek. Doç. Dr. Kipöz ve Hatice Gökçe'nin yanı sıra birçok tanınmış sanatçının eserleri de etkinlikte yer alıyor.

YÜKÜ OMUZLAYAN KADINLAR TEMASI

Bienal süresince Adıyaman Kahta'da iki hafta kalan Kipöz, bölge halkının kendilerine olan ilgisinden memnun olduklarını ifade etti. “Bölgenin kadınları, tarih boyunca kendilerini hep motiflerle ifade etmiş. Bölgede, kadının inşa edici, şifa verici ve hayatı devam ettirici bir rolü olduğu biliniyor. Vurgu yapmak istediğimiz konu, kadının taşıdığı yüklerdi. Yükü omuzlayan ama kırılgan yaşamlarına ve görünmezliklerine rağmen şifalandıran; yerel bilgelik ve becerilerin devamını sağlayan güçlü kadınların, yaşamın sürekliliği için bir umut oluşturduğunu aktarmak istedik. Eserde kullandığımız halı/kilim motifleri için Adıyamanlı akademisyen Ayşegül Zencirkıran'ın tez çalışmasından yararlandık. Kahta kalesinde açık alanda dikkat çekici bir tekstil yerleştirmesi olarak ifade edilebileceğimiz bu eser; tasarımı ile kavramsal olarak kadınların omuzladığı yükü anlatırken, bulunduğu mekana enerji ve görsel zenginlik katan bir nesne olarak da dikkat çekiyor” diye ekledi. Kipöz, eserde kullandıkları halı ve kilim motifleri için Adıyamanlı akademisyen Ayşegül Zencirkıran'ın tez çalışmasından faydalandıklarını vurguladı.

YEREL ZANAATKARLARLA İŞ BİRLİĞİ

Kommagene Krallığı'nın doğu ve batıyı sentezleyen yapısından ilham aldıklarını belirten Kipöz, eseri oluştururken bölgedeki zanaatkarlarla iş birliği yaptıklarını söyledi. Eserde kullanılan tüm malzemeleri Adıyaman ve çevresinden temin ettiklerini vurgulayan Kipöz, “Eserin yüzey tasarımında bulunan ve Nemrut Dağı'ndaki heykellerin görsellerinin yer aldığı dijital baskıyı Adıyaman'da yaptırdık. Bölgedeki tanınmış semercilerle ve terzilerle çalıştık. Bu süreçte birbirimizden pek çok şey öğrendik, deneyimlerimizi paylaştık. Bu bienal, bir kültür transferi yaşanmasına da vesile oldu” bdedi.

ESERLERİN SERGİLENDİĞİ YERLER

Bienal kapsamında sanatçıların eserleri, Adıyaman'ın kültürel mirasını oluşturan önemli mekanlarda sergilendi. Kipöz, “İki hafta boyunca Kahta'daki sanatçı misafirhanesinde kaldık ve sadece hazırlayacağımız esere odaklandık. Bölgenin yerel özelliklerinden, kültürel dokusundan etkilenerek yerel bienal gönüllülerinin rehberliğinde kiminle iletişim kurabiliyorsak, ne şekilde üretim yapabiliyorsak öyle çalıştık. Böylesi büyük bir açık alan sergisi, Türkiye'de ilk. Mekanlar o kadar güzeldi ki, eserleri koyduğumuz anda çok etkileyici bir atmosfer oluşturdu” şeklinde konuştu.

Bakmadan Geçme